maandag 29 september 2008

De eerste digitale Plaubel, een supercamera!

Ja, camera en niet kamera. Oude spelling, want het is ook een oudje deze Plaubel Peco Profia. Ik schat ergens uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Maar hij is toch ook heel modern. Sinds kort, want ik heb er een achterwand voor gemaakt waar mijn digitale Canon op past. Werkt perfect. Maar wat moet je met zo´n giga grote camera? Het is een zgn. optische bank. Je kunt zowel de voorkant als de achterkant draaien, kantelen en verschuiven. Als je goed kijkt zie je op de foto dat het voorpaneel verdraaid is. Op die manier kan ik de (on)scherpte daar plaatsen waar ik dat wil. Of het perspectief beinvloeden. Alles is gebaseerd op de Regel van Scheimpflug. Meer weten? Kijk dan op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_Scheimpflug Ik zal snel een foto plaatsen om een van de mogelijkheden duidelijk te maken. Waar is Lotte?

Geen opmerkingen: